Thursday, February 25, 2010

Jackie Brown (1997)

Pengarah: Quentin Tarantino
Pelakon: Pam Grier, Samuel L. Jackson, Robert Forster, Robert De Niro, Bridget Fonda dan Michael Keaton
Genre: Jenayah dicampur dengan sedikit komedi
Durasi: 2 jam 34 minit

Kepada wanita2 di luar sana yang bercita-cita nak jadi pramugari, sila pertimbangkan semula impian anda selepas tonton filem nih. Filem ini filem jenayah, how the hell gua buleh relate dengan pramugari pulak? Itu pasti persoalan yang anda fikirkan skarang kan..

Sinopsisnya berbunyi: Jackie Brown (Pam Grier), seorang pramugari yang bekerja dengan sebuah kampeni penerbangan kecik Mexico dalam dilemma bila kantoi dengan polis kerana seludup wang tunai bosnya, Ordell Robbie (Samuel L. Jackson). Polis suruh dia bagi kerjasama untuk tangkap bos iaitu tokey senjata dunia bawah tanah, tapi minah ni takut kena bunuh kalau jadi snitch. Kalau tak bagi kerjasama kat polis, dia tak buleh dah bekerja, so nak makan apa?

So, untuk memuaskan hati dua2 belah pihak, Jackie merancang satu komplot dengan pengikat jaminnya Max Cherry (Robert Forster). Ordell pon ada komplot jugak nak lepaskan diri dia daripada kena tangkap. Kita tengok sapa yang perkena sapa. Sinopsis ni gua tulis seringkas yang boleh sebab kalau nak tulis full, buleh jadi beribu2 perkataan. Plot filem ni jauh lebih rumit daripada apa yang gua tulis, so skali lagi, sapa yang malas pakai otak dinasihatkan jangan tonton.

Kepada peminat2 filem Quentin Tarantino, filem ni lain sket. Ia tak dibahagikan mengikut chapter seperti mana filem2 arahannya yang lain iaitu Reservoir Dogs (1992), Pulp Fiction (1994), Kill Bill 1&2 (2003 & 2004) dan Inglorious Basterds (2009). Quentin nak berubah angin sat kot.

Tapi trademark dia tetap ada, tak hilang. Antaranya ialah penuh dengan perbualan, sikit2 cakap, sikit2 cakap. Tapi lu jangan silap, cakap tu bukan cakap2 kosong, tapi penuh dengan makna dan unsur komedi. Macam mana Samuel L. Jackson dan John Travolta dalam Pulp Fiction bersembang, macam tu lah dalam muvi ni. Cuma kali ni dengan Robert De Niro yang melakonkan watak Louis Gara, seorang ex-con yang lurus bendul.

Lagi satu trademark dia ialah kepelbagaian perspektif. Penonton bukan hanya diceritakan mengikut perspektif Jackie Brown je, tapi seluruh watak utama dalam cerita nih. Kelebihan teknik ni ialah penonton akan lebih faham tentang apa yang Quentin cuba sampaikan. Tambah2 dengan plot yang boleh kata rumit nih.

Gua perasan dalam muvi nih, watak2 dia semuanya mempunyai personaliti yang amat berlainan. Memang macam air dengan minyak. Jackie seorang yang bijak tapi terdesak, Ordell pon bijak tapi kejam dan takut penjara, Max seorang yang tenang dan sedang dilamun cinta, Louis seorang yang setia tapi lurus bendul dan bodoh, Melanie iaitu sugarbaby Ordell lakonan Bridget Fonda, seorang yang agak rebelious dan junky, dan akhir skali Ray (Michael Keaton), seorang ejen ATF yang paksa Jackie jadi snitch. Bila suma character ni dihubungkan, apa yang lu buleh bayangkan? Mesti la lawak jadinya..haha.

Owh, gua hampir lupa. Antara trademark Quentin Tarantino yang lain ialah adegan2 bunuh dengan kejam sambil darah terpercik merata2. Setiap filem dia ada element nih, gua berani jamin tiada filem arahan Quentin Tarantino yang takde darah dan orang mati kena bunuh.

Dalam filem ni jugak terdapat satu lagu yang gua minat gila2. Lagu Across a 110th Street nyanyian Bobby Womack menjadi lagu pembukaan cerita nih memang soul habis!! Cuba lu dengar betul2 lirik dia, ia menceritakan masalah2 kaum african-american di America. Gua suggest agar cari lirik dia baru dengar lagu.


So, para pramugari di tempat intern gua, sila2 lah usha cerita nih. Mana tau kisah hidup anda sebijik macam Jackie Brown. Jangan lupa usha trailer kat bawah. Sekian...

nukmanometer: 87% (erk, dah 2 jam 34 minit??)

2 xpuashati:

Izad Che Muda said...

Tarantino tu director fevret gua. bile nak rebiu pulp fiction? reservoir dogs ke...

nukman said...

rilek2 lu..selang2 la ngan muvi len,nnt abis modal..haha