Saturday, March 27, 2010

The Silence of the Lambs (1991)

Pengarah: Jonathan Demme
Pelakon: Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine
Genre: penyiasatan yang penuh dengan unsur thriller dan seram
Durasi: 1 jam 58 minit

Ini adalah muvi Jodie Foster yang ketiga gua ulas dalam blog, menunjukkan gua memang peminat setia (bukan stalker) makcik nih. Lupakan Megan Fox dan Jessica Alba yang menjadi kegilaan ramai sekarang, dah la tak berapa segak dan yang paling penting, taraf lakonan yang buruk macam cerita Korea.

Kalau tajuk filem ni diterjemah ke bahasa ibunda kita, ia akan berbunyi begini, "Kesenyapan Anak-anak Kambing,". Confirm ramai penonton wayang Malaysia akan sumpah-seranah, maki-hamun dan mencemuh lepas kuar wayang tonton cerita ni sebab bunyi tajuk macam cerita lawak tapi tengok2 cerita thiller. Nasib baik kerajaan Malaysia tak wat polisi suma muvi kena alih bahasa, haha.

Sinopsis berbunyi: Seorang pelatih FBI yang bernama Clarice Starling (Jodie Foster) diarahkan oleh bossnya, Jack Crawford (Scott Glenn) untuk pergi berjumpa dengan pembunuh bersiri a.k.a psychiatrist Dr. Hannibal the 'Cannibal' Lecter (Sir Anthony Hopkins) bagi mendapatkan klu2 agar dapat mengenalpasti siapa sebenarnya pembunuh bersiri yang sedang bermaharajalela ketika tuh, Buffalo Bill (Ted Levine).

Hannibal ni dulu kerja dengan FBI sebab dia terer baca behaviour penjenayah sekaligus buleh membantu tangkap mamat2 jahat tu. Tapi sebenarnya dia jugak ialah seorang pembunuh yang makan daging mangsanya. Masak lemak cili api, goreng berempah, goreng tepung, masak kicap, masak merah dan bermacam2 jenis masakan lagi Hannibal dah rasa dengan daging mangsanya. Tapi sepandai2 tupai melompat, pandai lagi budak asrama lompat pagar, Hannibal ni akhirnya kantoi dan dihukum penjara dengan sekuriti maksimum.

Berbalik kepada Clarice, bukan senang nak cakap dengan conman yang pandai baca minda ni. Hannibal takkan bercakap kalau takde something interesting. Ntah macam mana Clarice ni buleh tarik perhatian dia. Tapi gua paham mengapa Hannibal tertarik, sapa yang tak tertarik dengan pelatih FBI yang muda dan muka cun iras2 Jodie Foster?? Gay je kot tak tertarik..

Tapi Hannibal ni banyak songeh lak, ada syarat2 yang Clarice kena patuhi. Sebenarnya Hannibal ni da tau dari awal lagi identiti sebenar Buffalo Bill, saja je nak main2 ngan FBI dan Clarice. Sampai satu tahap yang Hannibal yang saiko gila babi ni berjaya lolos dari tahanan dan terus hilang. So mana dia anak2 kambing yang senyap seperti yang diwarwarkan kat tajuk filem?? Dapat tak Buffalo Bill ditangkap?? Lu olang kena la tengok, takkan gua nak bagitau suma kat sini...haha

First time gua tengok filem ni gua memang teruja dengan ke'saiko'an Hannibal dan cara jalan cerita digarap, penuh dengan unsur thriller dan tanda tanya. Lu bayangkan first time cakap dengan Hannibal dia buleh tau lu selalu pakai perfume apa dan perfume apa yang lu kadang2 je pakai. Memang tegak la bulu roma anda, tambah2 gadis, perasan orang stalk depa lak.

Untuk pengetahuan anda lagi, watak Hannibal Lecter ni dinobatkan sebagai watak jahat yang terulung skali dalam dunia filem oleh American Film Institute (AFI). Sampai lepas shooting pon Jodie Foster masih takut nak bersembang dengan pelakon yang membawa watak Hannibal. Credit kepada Anthony Hopkins yang membawa watak ni, gua tak buleh terima kalau ada orang lain yang melakonkan watak Hannibal ni di masa hadapan. Academy Awards for Best Actor dah dalam tangan.

Mengenai lakonan Jodie Foster gua malas nak ulas sebab dulu dah ulas. Yang pasti makcik ni mesti jadi leading role dalam kebanyakan cerita yang dia berlakon. Ayat mudah nya jadi hero la, BUKAN heroin. Dia sangat2 jarang jadi heroin,haha.. Benda yang paling gua ingat pasal Clarice ni adalah accent dia, sedap didengar. Pop, Academy Awards for Best Actress terus jadi milik dia hasil daripada lakonan untuk watak Clarice.

Unsur2 dark sangat2 diperlukan untuk cerita horror tapi thriller tak semestinya perlu. Jonathan Demme berjaya menggubah unsur2 gelap dengan lighting yang creative. Baru la berkesan scene2 yang sememangnya untuk menakutkan penonton. Mengenai jalan cerita, gua tak buleh sangat nak predict. Itu tandanya dia menjalankan tugas pengarah dengan baik dan jury2 untuk Academy Awards setuju plak ngan gua, terus dia dapat Oscar for Best Director.

Gua sangat2 rekemen kepada yang belom layan lagi 1991 Oscar Best Picture ni, sila layan secepat mungkin!! Perlu diingatkan di sini budak2 tak buleh tengok sebab ada unsur2 transexual, mayat reput yang jijik bla bla bla.......

nukmanometer: 92.5% (tengok 2nd time da kurang thriller sebab tau jalan cerita, haha)

Sunday, March 14, 2010

Brothers (2009)

Pengarah: Jim Sheridan
Pelakon: Tobey Maguire, Natalie Portman, Jake Gyllenhaal
Genre: Drama saiko kekeluargaan dan peperangan yang penuh emosi
Durasi: 1 jam 44 minit

Sapa nak tengok Peter Parker jadi manusia biasa dan bukan Spiderman? Inilah filem yang patut anda tonton. Gua usha cerita ni bersama Acan dan Long di Cineleasure Damansara sewaktu match Arsenal vs. Burnley tersiar di Astro, memang tinggi pengorbanan yang gua buat tuh.

Cakap banyak pon tak guna, ni dia sinopsis cerita Brothers. Sam Cahill (Tobey Maguire) ialah seorang suami/bapa dalam keluarga serta Captain bagi tentera Marine US dan mendapat panggilan bertugas di Afganistan. Tommy Cahill (Jake Gyllenhaal) pulak ialah adik kepada Sam, seorang ex-con (masuk penjara sebab belasah seorang banker perempuan) dan jauh sekali dari menjadi harapan keluarga seperti abangnya.

Selepas Sam chow pi Afganistan, Grace (Natalie Portman) mendapat berita yang suaminya itu telah hilang dalam satu misi dan berkemungkinan besar sudah mati. Tommy pulak berasa dia perlu menggalas tanggungjawab abangnya terhadap Grace dan anak2 Sam. Dalam seisi keluarga dah biasakan diri dengan kematian Sam, tiba2 depa dapat berita yang Sam masih hidup. "Ah sudah, hidup pulak laki aku nih," kata Grace dalam versi rekaan gua.

Tapi Grace, Tommy dan anak2 Sam menyedari yang Sam bukanlah orang yang sama seperti sebelum dia berangkat ke Afganistan. Sam menjadi saiko gila2 babi dan impulsive. Apa yang terjadi time kat Afganistan dulu?? Askar lain pon perang jugak, awat tak jadi saiko macam dia pon. Mesti ada something evil yang dia dah buat time kat Afganistan dulu. So, sila la tonton filem ni untuk mengetahui apa yang dia dah buat sampai jadi saiko sangat.

First gua nak cerita apa yang gua suka pasal filem nih. Gua suka dengan perwatakan character2 filem nih, nampak normal. Dah nama pon drama, kena la ikut hukum psychology yang sebenar. Lakonan Tobey dan Natalie Portman memang sangat2 berkesan. Natalie dari kecik lagi berlakon genre drama ni, gua tak kisah sangat. Tobey pulak agak jarang dalam genre drama nih tapi ntah macam mana mantap pulak dia membawa emosi watak nih sampai dicalonkan Best Performance for Actor dalam Golden Globe. Watak dia yang kompleks dari segi emosi memang berjaya dibawa dengan baik oleh Tobey.

Babak2 saiko Sam yang Tobey lakonkan mengingatkan gua tentang watak feveret gua, Travis Bickle (Taxi Driver). Scene dia nak bunuh diri (tembak kepala sendiri) tak ubah seperti dalam Taxi Driver (1976) dan The Deer Hunter (1978), kedua2 nya lakonan Robert De Niro. Lu kena tengok sendiri baru dapat feel emotion dia tuh, kata2 gua ni tak cukup untuk gambarkan.

Sam Cahill Vs. Travis Bickle

Berdasarkan gambar di atas, gua dapat rasa Tobey buat research character Sam Cahill berdasarkan watak Travis Bickle, haha.. Tagline Robert De Niro dalam filem Martin Scorsese iaitu Raging Bull (1980) pon dia guna, "you fuck my wife?", tanya Sam kepada adiknya Tommy selepas pemergiannya ke Afganistan.

Tak lupa kepada Bailee Madison yang berlakon menjadi anak Sam, lakonan dia tak kurang mantapnya walaupon baru berusia 10 tahun. Dia berjaya trigger watak saiko Sam, tahniah.. Lagi satu yang gua suka pasal filem nih ialah Natalie Portman. Dia sangat2 cun, period.

Okay, gua nak luahkan apa yang gua tak suka pasal filem ni dan apa yang buat dia cacat. Part harmoni cerita ni tak seimbang dengan part konflik dan masalah. 70% part harmoni dimana dalam part ni penonton senyum je memanjang. Apa jadahnya nak jadi drama bila asik senyum je. Hanya 30% je daripada filem yang memaparkan babak2 saiko dan masalah yang menimpa keluarga depa. Gua nak 50-50, baru penonton beremosi sket.

Pastu time Sam jadi saiko, sewaktu Sam porak-perandakan dapur rumahnya, buleh pulak Lembaga Penapisan Filem (LPF) potong. Cibai haram jadah punya LPF. Dah la tu la scene yang paling best dalam keseluruhan filem, senang2 mak bapak dia je potong. Bukannya ada mencarut pon, xde pon potong2 kepala sambil memancut2 darah, xde pon orang bogel, ntah apa la alasan LPF nak potong scene tu. Bodoh la hang LPF, I feel sorry for your shameful stupidity. Ingat orang Malaysia nak terpengaruh pi musnahkan dapur rumah masing2?? Bangsat!!

Penggunaan muzik amat minima dalam cerita nih. Banyak scene yang sepatutnya diisi muzik (pendapat gua la) dibiarkan kosong. Dialog jugak tak banyak seperti kebanyakan filem bergenre drama. Pada gua, filem2 berkonsep drama perlu ada dialog yang lebih dari genre2 lain seperti aksi, horror dan sebagainya. Ini tak, banyak sangat ruang kosong, takdak muzik dan dialog, hanya visual. Gua rasa Jim Sheridan nak tunjukkan emosi dengan penggunaan visual. "Kalau nak dengar banyak dialog, pergi dengar drama radio la," kata Jim dengan nada marah terhadap gua.

In the big picture, I can say this film has great emotion, but not-so-good script.

nukmanometer: 65% (Nasib baik Arsenal menang 3-1 lawan Hull)

Tuesday, March 9, 2010

The Book of Eli (2010)

Pengarah: Albert & Allen Hughes
Pelakon: Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis
Genre: Aksi dan keagamaan
Durasi: 1 jam 57 minit

Mula2 gua target nak tengok My Name Is Khan kat wayang, tapi da terlewat setengah jam la pulak. Oleh itu Acan dan gua lenjan je tengok cerita lakonan Denzel Washington nih. Genre dia gua kurang minat, tapi sebab mamat Denzel ni ada, gua layankan je walaupon pengarah dia gua tak familiar sangat.

Sejak akhir2 ini Hollywood asik buat muvi pasal detik2 end of the world. Filem 2012 (2009) dan Legion (2010) baru je keluar panggung, ada lagi satu muvi yang berkisarkan paksi yang sama turut keluar menemui penonton.

Cerita ni berlatarbelakangkan dunia selepas perang nuklear di mana kebanyakan teknologi telah habis musnah. Manusia macam dah kembali ke zaman kegelapan (dark age). Gadjet2 canggih memang payah gila nak jumpa, benda paling canggih kat dalam muvi nih ialah ipod yang dikuasakan oleh bateri kereta.

Tunjang kepada cerita nih ialah pasal sorang mamat ni yang bernama Eli (Denzel Washington) berjalan kaki dari pantai timur America ke pantai barat America. Kira macam New York ke San Francisco la. Dah 30 tahun mamat ni jalan kaki, tak sampai2 lagi. Macam cerita journey to the west la lebih kurang, tapi kali ni tujuan dia mengembara ialah sebab ada satu suara yang suruh dia bawak bible yang terakhir kat dunia ke barat. Gua syak suara tu datangnya dari ipod kepunyaan dia.

Di sepanjang perjalanan macam2 kesulitan yang dia jumpak, ada perompak, penipu, penyangak dan macam2 lagi penjenayah yang dia terserempak. Tapi Eli ni seorang yang cekap gila tahap dewa perang. Rilek je dia sembelih suma penghalang perjalanan. Nak dijadikan cerita, time Eli ni berhenti kat satu pekan untuk charge bateri kereta (xleh dengar ipod la kalu xcharge), dia terkantoi dengan penguasa pekan tersebut, Carnegie (Gary Oldman) bahawa dia ada bible yang terakhir dibawah jagaannya.

Dengan itu bermulalah perebutan terhadap bible tersebut oleh kedua2 mereka. Gary nak bible sebab dengan kitab tu dia buleh meluaskan kawasan jajahan dia. Eli pulak tak buleh la bagi sebab suara tu suruh dia bawak pi barat.

Jalan cerita ni macam simbolik kepada cerita2 keagamaan zaman dulu. Kononnya Eli ni dapat wahyu yang suruh dia bawak bible ke barat. Tapi perjalanan ke barat tu dah macam cerita Sun Wukong pulak. Perbuatan Eli yang ganas gila nak mampos, bunuh banyak orang yang halang perjalanan dia ni adalah propaganda matlamat menghalalkan cara. Lu kena tengok sendiri betapa ganasnya mamat Eli nih.

Secara peribadi, gua rasa jalan cerita memang tak masuk akal, TAPI twist cerita ni antara yang paling besar gua penah tengok. Bila jalan cerita tak masuk akal, hanya certain parts yang gua predict betul. Ending cerita ni antara ending yang paling twisted gua penah lalui. Lu jangan ingat lu buleh predict cerita ni sampai habis, gua jamin lu takkan berjaya. Kalau lu terpikir mesin fotostat sebagai jalan penyelesaian, lu masih jauh lagi dari berjaya, hahaha..

Walaubagaimanapon, tarikan utama cerita ni adalah aksi. Adegan pertarungan dia memang kejam gila dan terbaik. Parang yang Eli tu pakai tu kurang sikit je ketajaman dia berbanding light saber. Hayun sana putus tangan kaki, hayun sini putus kepala, memang kejam. Cara Eli pakai pistol mengalahkan orang pakai sniper. Tak kira jauh mana pon musuh, sekali tembak mesti kena. Dia adalah pengguna pistol yang paling efficient, satu peluru satu musuh satu malaysia.

Untuk para peminat filem aksi, cerita ni bukanlah 100% aksi, gua rasa hanya 50% je daripada keseluruhan cerita utu aksi. Selebihnya pengarah peruntukkan untuk menceritakan simbolik2 cerita ni dengan peristiwa yang benar2 berlaku di zaman tok kaduk dulu. So, kalau dapat tangkap simbolik2 yang cuba disampaikan tu, anda akan rasa sangat berpuas hati di samping kepuasan adegan2 aksi yang ganas. Jangan la hanya dengan aksi semata2 anda dah puas gila2.

nukmanometer: 75% (direkemen untuk semua walaupon wanita tak minat genre aksi)