Thursday, February 11, 2010

Taxi Driver (1976)

Pengarah: Martin Scorsese
Pelakon: Robert De Niro, Harvey Keitel, Jodie Foster, Cybil Shepherd
Genre: Drama dengan adegan yg ganas di penghujung cerita
Durasi: 1 jam 53 minit

Dalam banyak2 kawan yang gua ada, hanya 3 orang je yang gua pernah rekemen untuk tengok cerita nih - Acan, Peah dan Pero. Bukan apa, cuma gua tak yakin kawan2 gua yang lain buleh menghayati genre nih (ini muvi yg agak berat, ramai yg akan malas fikir). Acan ngan Pero mempunyai citarasa muvi yang hampir2 ngan gua (tak la sampai suma muvi gua suka depa pon suka). Gua rekemen kat Peah pulak sebab nak bagi dia tengok macam mana muvi ni mengubah perwatakan gua.Kawan gua Acan pernah review filem ni kat blog dia, BrokenPen, selepas berkali2 gua suruh dia tonton, haha.. Sekarang gua pulak nak review, my-style (oohh yeahh!!).

Filem Taxi Driver nih berkisarkan tentang seorang pemandu teksi di Kota New York yang bernama Travis Bickle (Robert De Niro). Mamat Travis ni adalah seorang veteran tentera di Perang Vietnam (Marine, Honorable Discharge 1973). Bila gua sebut veteran tu tak la bermakna dia ni dah tua, dia baru 26 tahun (3 tahun selepas pencen). Dia ada penyakit tak buleh tidur malam (insomnia) yang kronik, siang pon mamat ni tak tidur. So, sebab tu lah dia mintak kerja jadi pemandu teksi shift malam. Paham2 la bila bawak teksi malam2, macam2 jenis penumpang yang dia jumpak.

"Whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies," itu yang Travis cakap dia terserempak time bawak teksi malam2. Dia memang bengang dan tak suka dengan suma scum2 dan lowlife nih but he keeps his cool. He is a laid-back person until an incident that turns him into one impulsive and rebellios son of a bitch. Dia plot rancangan nak bunuh calon Presiden US lepas tu ubah sarang maksiat jadi lautan darah macam dalam cerita horror yang anda salu tengok (imagine how). Bagaimana dia berubah dan sebab apa dia jadi macam tuh ada ditunjukkan dalam muvi nih. Ingat! Ni bukan macam Dr Jekyll & Mr Hyde tuh!! Senang cerita, muvi ni menunjukkan penonton mengikut perspektif Travis Bickle bagaimana dia berdepan dengan masyarakat yang rosak akhlak dan tindakan yang dia ambik pihak berkuasa tak buleh nak ambik.

Cerita ni ditulis oleh Paul Schrader dan sangat2 lah detail. Apa yang gua buleh extract daripada cerita nih ialah perwatakan saiko Travis Bickle. Anda suma mesti tau yang kebanyakan veteran perang mengalami post-war mental disorder. Dalam kes Travis nih gua tak rasa dia mengalami mental disorder tu tapi Scorsese nak tunjuk kat masyarakat yang Perang Vietnam tuh sebenarnya satu kegagalan melalui perwatakan saiko Travis. Kalau lu nak tengok yang betul2 mental disorder sebab Vietnam War, lu buleh tengok cerita The Deer Hunter (1978), jugak lakonan Robert De Niro.

Dia sunyi, insomniac, tak puas hati dengan masyarakat, tak percaya pada polis, prejudice to blacks (a little), impulsive, rebellios and ready to change society with his own way. Tapi dia memang baik dengan orang yang dia suka - Gadis kerja kat pejabat manifesto, Betsy (Cybil Shepherd) dan pelacur bawah umur, Iris (Jodie Foster). Sama ada Travis ni normal ke tak, lu judge sendiri bila tengok cerita ni. Bagi gua dia normal je (atau pon gua yang saiko?). Yang unik pasal filem ni ialah time ending. Anda suma kena interpret sendiri makna ending cerita nih berdasarkan scene yang Scorsese tunjukkan. Maknanya kena fikir la, kalau sapa2 yang asik2 harap orang lain bagitau tu tak payah tengok.

Berlatarbelakangkan Kota New York pada tahun 1976, Scorsese berjaya menunjukkan keruntuhan akhlak masyarakat zaman moden. Kalau lu bandingkan dengan tahun 2010 nih, tak banyak perbezaan yang anda buleh cari. Teknologi memang la berbeza (komputer ngan handphone je xde) tapi secara hakikatnya, masalah dadah, korupsi dan pelacuran tetap sama. Benda yang gua suka ialah gua buleh tau macam mana dunia tahun 70-an dari segi teknologi, fesyen, budaya, kehidupan seharian dan lain2 lagi. Memang sesuai dengan jiwa 'lama' gua, haha..

Gua nak hurai pasal lakonan pulak. Pasal perwatakan komples Travis nih, Martin Scorsese memberikan kepercayaan kepada Robert De Niro. Apa lu ingat senang nak berlakon watak nih?? De Niro kena jadi pemandu teksi selama 3 bulan untuk betol2 menghayati watak nih. Tambah pulak dengan bakatnya untuk betol2 bertukar menjadi karekter pilihan (rujuk method acting di post2 lepas), hasilnya memang superb!! Gua tak buleh nak bayangkan orang lain berlakon watak nih, memang tak kena. Cuba lu bayangkan Syamsul a/l Yusop Haslam atau Awal Ashaari berlakon watak nih, memang nak kena pancung!! De Niro dicalonkan untuk Oscar tahun 1976 bagi kategori Pelakon Lelaki Terbaik.

Lagi satu, watak Travis Bickle ni tersenarai dalam AFI 100 Years 100 Heroes and Villains, dapat tempat ke-30 (kalah dengan Hannibal Lecter, Darth Vader, Michael Corleone dan beberapa lagi watak gua tak ingat) dalam list villains. Rancid menjadikan Travis Bickle sebagai tajuk lagu dalam album depa (album mana gua tak ingat) dan gua syak bapak Travis Barker dapat idea nak letak nama ni kat anak dia. Punya la dalam impak watak ni kat masyarakat US.

Hmm, pasal pelacur kanak2 pulak, pandai ke Jodie Foster yang umur 12 tahun (time shooting) nak berlakon? Lu jangan bajet minah ni berlakon sama macam budak2 dalam Kisah Kaisara tu. Sesetengah pelakon sampai mati pon tak penah berlakon jadi pelacur, ni baru darjah 6 dah kena suruh berlakon macam tu, memang betul2 cabaran. Nasib baik minah ni berbakat besar, dicalonkan Oscar untuk kategori Pelakon Pembantu Wanita Terbaik. Maknanya lakonan dia hebat la, tak kan tu pon nak kena cerita. Memang memenuhi kriteria sebagai pelakon kesayangan gua, hehe..

Tak lupa kepada pelakon2 lain seperti Harvey Keitel dan Cybil Shepherd. Keitel memegang watak Sport aka Matthew, seorang bapak ayam yang Travis benci gila2. Tanpa mereka ni gua rasa cerita ni kosong, tambah2 Cybil yang time tuh cun-melecun. Walaubagaimanapon, ada sedikit kejutan. Scorsese pon ada berlakon gak sikit dalam cerita nih sebagai watak sampingan. Kepada sesapa yang dah tengok cerita nih, Scorsese ialah salah seorang penumpang teksi Travis. Dia la mamat yang bagitau kat Travis yang dia nak tembak bini dia kat kepala dengan pistol 0.44 Magnum disebabkan curang dengan seorang nigger.

Filem ni disambut dengan sambutan yang sangat menggalakkan oleh masyarakat US ketika tuh. Sampai sekarang pon orang masih label filem ni sebagai filem klasik America yang terbaik. Macam mana orang Melayu suka cerita P.Ramlee, macam tu la omputih suka cerita nih. Movie quote "you talkin' to me" (tengok clip kat bawah) tersenarai dalam AFI 100 Years 100 Movies Quotes di tempat ke-10. Quote nih digunakan secara meluas sebagai jenaka dan pembuka bicara terutamanya di bar2 dan majlis keramaian kat US. Kalau lu pi US pastu terasa nak tekel awek cun kat mana2, lu buleh guna tagline nih. Time awek tu cakap ngan sapa2 lu buat2 macam dia cakap ngan lu dengan quote tuh. Gua pasti semua orang kat US paham akan maksud lu, percayalah. Nanti kalau ada sapa2 tegur lu dengan quote tuh pastu lu salah jawab dan kena gelak, jangan cakap gua tak bagitau. Salah satu popular culture kat US hingga sekarang gua cakap lu.



Lagi satu impak filem ni kat US ialah, Presiden US ketika tu Ronald Reagan ditembak oleh John Hinckley Jr.. Hinckley ni sebenarnya nak tekel Jodie Foster, so nak bagi Jodie impress, dia pon buat rambut mohawk macam Travis lepas tuh tembak Ronald Reagan. Nasib baik tak mati mamat tuh. Ini diakui oleh Hinckley sendiri yang mengatakan dia mendapat inspirasi nak tembak Presiden daripada filem nih. Tapi dia terlepas daripada hukuman sebab dia dikategorikan sebagai gila. Jodie Foster stress gila2 babi disebabkan insiden ni. Kesian dia...

Tu la sedikit sebanyak macam mana muvi Taxi Driver ni memberi impak kepada masyarakat US. It's nothing strange seeing many people moved by this movie. Setiap kali gua dengar melodi untuk intro muvi nih, pasti gua teringat akan zaman tadika gua time umur 4 tahun (1992), gua pon tatau kenapa. Memang nostalgic betul melodi tuh..

Gua tak pasti samada muvi ni masuk Malaysia ke tak time tuh, firasat gua mengatakan tak masuk sebab dah ramai orang2 dewasa gua interview (termasuk mak bapak gua) mengatakan tak pernah tengok cerita nih. Gua tatau berapa lama research yang dibuat oleh Scorsese dan Schrader untuk membina plot dan karekter yang sangat2 real. Secara keseluruhan gua rasa muvi ni memang ada aura yang tersendiri dan antara Scorsese's ultimate masterpiece. Bravo! Tak keterlaluan untuk mengatakan ini adalah muvi terbaik yang pernah gua tengok selama gua hidup.

nukmanometer: 100% (tanpa was2 dan syakwasangka lagi!!)


1 xpuashati:

Unknown said...

hahhahaha semangat naw!!!~