Wednesday, February 17, 2010

Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon (2008)

Pengarah: Daniel Lee
Pelakon: Andy Lau, Sammo Hung, Maggie Q, Vannes Wu
Genre: Epik peperangan zaman dulu (lepas kejatuhan Dinasti Han)
Durasi: 1 jam 42 minit

Salam. Ini adalah ulasan muvi Hong Kong gua yang pertama. Pada mulanya gua nak ulas Young & Dangerous (1996) dulu tapi gua terpaksa pilih cerita nih, sebab apa? Baca sampai habis.

Sebenarnya dulu kawan gua di sebuah universiti swasta tempatan ada rekemen agar usya cerita nih tapi gua buat2 tak tau je sebab time tu mood gua lebih ke arah muvi jenayah terancang (organized crime). Lepas tu stesen TV tempatan ada pulak tayang cerita nih sempena CNY, gua pon apa lagi..Tak kan nak lepaskan peluang? Terus je gua layan cerita ni sambil berfikir sebab apa mmbe gua sorang nih asik rekemen je.

Sebagai peminat komik Hong Kong yang tegar, cerita ni memang tak asing lagi bagi gua. Ia merupakan sebuah kisah benar yang berlaku selepas zaman kejatuhan Dinasti Han di mana ada 3 negara tengah berebut tanah untuk menyatukan (merajai) China. Komik Hong Kong Kisah 3 Negara ada menceritakan epik tersebut.

Namun filem ini hanya menceritakan pasal riwayat hidup salah seorang general perang yang terlibat dalam kancah peperangan itu. Di awal filem ini, Zhao Zilong (Andy Lau) dan Lou Ping'an (Sammo Hung) hanyalah seorang askar berpangkat bawahan di kem ketua kerajaan Shu iaitu Liu Bei (Elliot Ngok) yang sedang berperang dengan ketua kerajaan Wei, Cao Cao (Damian Lau).

Time tu askar Cao Cao jauh lebih banyak dari askar kat kem Zilong, tapi dengan kebijaksaan Perdana Menteri Zhuge Liang (Pu Cunxin), depa buat serangan mengejut dan Cao Cao pon tersentak lalu berundur. Lepas peristiwa tu, nama depa pon naik la sikit.

Tapi peristiwa yang menjadi titik tolak cerita nih ialah bila Zilong pi rescue anak (baby lagi time tu) Liu Bei daripada genggaman Cao Cao. Zilong berjaya dan dinaikkan pangkat menjadi general. Punya terer mamat ni sampai 1 perang pon dia tak pernah kalah. Walaubagaimanapon, time umur dia 71 tahun, dia kalah jugak dalam peperangan terakhir dia. Dia kalah sebab ada musuh dalam selimut yang bocorkan maklumat. Nak tau sapa kena la tengok muvi nih.

Gua nak cerita element yang gua suka dulu pasal filem nih. Dia punya baju zirah, senjata dan kostum2 lain memang tiptop. Kalau baju zirah buat dari polistrin, sapa nak tengok kan?? Lepas tu dia punya setting (tempat shooting) memang lawa. Zaman dulu kurang sikit pencemaran dari zaman sekarang.

Pasal plot tak buleh nak komen sangat sebab ni kisah benar (separuh je kot yang betul). So pengarah lebih menumpukan aspek lakonan dan peperangan. Tiada apa gua nak komen pasal lakonan Andy Lau dan barisan pelakon veteran lain sebab depa memang terer berlakon. Unsur2 sedih, rage dan kejutan suma ada dalam cerita nih, tak la hanya kisah perang semata-mata.

Haaaa..pasal element yang gua tak suka, memang banyak. Lagi banyak dari yang gua suka. Banyak unsur2 tak logik (bagi gua) yang pengarah tonjolkan. Contohnya time Zilong pi rescue anak Liu Bei. Dia pi sorang2 je kalau lu nak tau. Lawan dia, beratus tentera Cao Cao..Lepas tu buleh pulak menang time lawan dengan askar2 tadi. Siap buleh rampas pedang Cao Cao lagi..WTF?? Lawan beratus orang askar berpengalaman sambil galas baby dekat belakang dan menang, logik tak bunyinya? Part perang pon tak berapa nak lama, tak macam Troy (2004) atau pon Warlords (2007). Bagi gua kalau cerita perang, part perang kena la buat lama sikit.

Lagi satu pasal general perang perempuan. Cao Cao buleh pulak hantar cucu pompuan dia Cao Ying (Maggie Q) pi berperang dengan Zilong. Apa dia sudah gila?? Takkan la tak dak anak laki yang buleh dia hantar, bapak Cao Ying tu kan ada.. Gua syak part ni tak berlaku dalam kisah sebenar.

Aspek lain yang gua tak puas hati ialah barisan pelakon muda. Dah tau nak berlakon filem perang zaman, kena la ubah gaya sikit. Ini tidak, simpan rambut dreadlock dan tak mau pakai helmet time perang. Apa lu ingat rambut dreadlock lu buleh tahan panah dan tombak? Mamat ni memang perosak filem nih. Orang cina zaman dulu simpan janggut dan misai, tak pon misai sahaja..Tapi ada la pulak sorang mamat ni simpan janggut semata2 macam kebanyakan band nu-metal zaman sekarang. Lu jangan ingat penonton ni bodoh macam lu. Sablom berlakon filem perang, kena la buat research dulu pasal tu. Baru la ada umphh sikit, ni nak ambik jalan singkat je. You stupid fuck!! haa kan dah kena mencarut..

Secara keseluruhan gua tak berapa nak layan cerita nih. Suma ni gara2 unsur2 tak logik yang ditonjolkan dan sikap bodoh sombong barisan pelakon mudanya. Bila gua dah nampak keburukan, susah sikit gua nak ingat balik benda2 best. Pada pendapat gua, cerita ni kena bagi durasi dia lama sikit baru la perkembangan watak dan plot serta part perang tu sempurna. 2 jam 30 minit adalah durasi terbaik untuk cerita macam nih.

nukmanometer: 60% (sapa xtngk lg, tggu la TV3 tyg skali lg,xpyh cari dvd)

2 xpuashati:

Achan Sinclair said...

Sammu Hung xbnyk action..damn

nukman said...

sammo hung jadi penakut+pengkhianat
dalam crita nih, haha..