Sunday, February 21, 2010

The Wolfman (2010)

Pengarah: Joe Johnston
Pelakon: Benicio del Toro, Anthony Hopkins, Emily Blunt, Hugo Weaving
Genre: Remake, aksi, thriller dan seram (kononnya)
Durasi: 1 jam 52 minit

Berpakaian macam orang bekerja (tali leher kaler maroon, kemeja lengan panjang kaler putih, sluar slack kaler hitam cutting yanky bak kata Tok gua), Ajak dan gua tanpa segan silu membeli tiket wayang di Village Mall, Sungai Petani selepas berakhirnya interview yang hanya menanyakan 1 soalan.

Secara jujurnya, gua tidak meletak apa2 harapan yang muvi nih buleh melopongkan mulut gua tanda kagum. Walaupon dengan barisan pelakon yang mantap seperti Benicio del Toro dan Sir Anthony Hopkins, gua tetap skeptik dengan kebolehan pengarah.

Tak mahu sembang banyak, ni gua nak cerita plot dia. Gwen Conliffe (Emily Blunt) menulis surat kepada Lawrence Talbot (Benicio del Toro) agar membantunya mencari bakal suaminya, Ben Talbot, juga merangkap sebagai adik Lawrence. Berlatarbelakangkan pekan Blackmoor yang gloomy pada tahun 1850-an, Lawrence pon pulang dari Amereka dan bertekad mencari adiknya yang hilang.

Sesampainya di Blackmoor, Lawrence mendapat tau yang adiknya dah mati dibunuh oleh binatang buas. Orang2 kat pekan suspek serigala jadian yang bunuh Ben. Lawrence nak percaya tapi tak buleh la percaya buta je, so dia pon siasat.

Dalam penyiasatan, dia kena gigit dengan werewolf tersebut. Tau2 la bila gigit, dia pon jadi werewolf jugak. Lebih mengejutkan, dia mendapat tau werewolf yang bunuh adik dia tu adalah bapak dia, Sir John Talbot (Sir Anthony Hopkins). So, terjadi la pertempuran werewolf antara bapak dengan anak. Habis.

Tu lah dia plot cerita nih, direct atau straight forward, bosan, twist yang tak macam twist, predictable dan tiada unsur kejutan. Bak kata kawan gua, "apa yang kita pikir, mesti keluar jap lagi". Pengarah macam ingat penonton ni bodo sangat sampai takut nak buat plot yang lebih realistic dan kompleks. Rating filem 18PL, tapi gua rasa adik gua darjah 1 pon buleh layan cerita nih.

Pelakon sikit punya mantap, Benicio del Toro pernah menang Academy Awards pada tahun 2001 untuk kategori Pelakon Pembantu Lelaki terbaik. Pastu lakonan dia dalam filem Che sebagai Che Guavara pon disukai critics dan menang banyak award. Tu belom gua cerita pasal Sir Anthony Hopkins lagi, mamat ni lagi la mantop. Lakonan dia sebagai saiko Hannibal Lecter tu sapa buleh lupa?? Siap dapat award villain paling jahat sekali dalam AFI 100 Years 100 Heroes & Villains.

Namun, pengarah Joe Johnston tak dapat memanfaatkan anugerah pelakon yang dia ada, shame on him. Gua tak la kecewa sangat bila tengok cerita ni sebab gua dah agak. Kalau ada sapa2 yang tengok muvi sebab pelakon popular, baik jangan teruskan amalan ini. Muvi ni contoh terbaik, barisan pelakon tak menjamin cerita tu best. Sebaliknya pengarah la yang memainkan peranan penting. Gua bagi contoh filem The Godfather (1972), Al Pacino time tu sapa pon tak kenal kot. Tapi sebab Francis Ford Coppola ni handal, bagi tunjuk ajar apa suma. Terus naik nama mamat tu.

Apa yang buleh dibanggakan kat sini ialah make-up artist dia. Werewolf tu bukan generate dari komputer, tapi pakai make-up beb.

p/s: Emily Blunt cun la pulak dalam cerita nih..

nukmanometer: 55% (lepas kuar wayang, terpinga2 tentang objektif cerita nih)

3 xpuashati:

Saifuddin said...

Man, btol2.. cite ni boring kot.. element 'kejutan' atau gempaq ja lebih.. wat orang terkejut.. Filem x da isi.. haha aku tgk sampai tdor kot.. bosan!! haha

nukman said...

punya la aku cari sapa la saifuddin ni, tgk2 ex-rumet gua dkat v4..haha

Saifuddin said...

haha.. ZzZ.. igtkan x kenai dah