Thursday, May 20, 2010

Robin Hood (2010)

Pengarah: Ridley Scott
Pelakon: Russel Crowe, Cate Blanchett, Mark Strong
Genre: Epik perang zaman tok kadok
Durasi: 2 jam 20 minit

Di suatu malam yang kelam-kabut dan bising.

Richard Berjantung Singa: Robin, gua nak lu berterus terang dengan jujur dan ikhlas. Apa pendapat lu pasal perang salib yang gua ketuai nih?

Robin Langkah Panjang: Tuanku, mula2 patik ingat tuanku main2 je nak rampas Jerusalem tuh. Jauh kot dari England nih, patah kaki kami berjalan. Takpa, kami sanggup demi agama. Tapi tuanku tak patut sembelih wanita dan budak2 Muslim kat Acre itu hari. From that moment we are godless. Apa tuanku dah gila??

Richard Berjantung Singa: Bagus, lu memang jujur. Susah nak cari laki omputih sejati macam lu (sambil mengarahkan Robin dan kawan2nya diikat).

Robin Langkah Panjang: Babi! Tadi suruh terus terang, bila orang dah cakap, marah pulak orang tua nih. !@#$%^&*

Esoknya.

Kawan Robin: Robin! Tuanku dah mampos kena panah kat tengkuk. Tu la time perang buleh pulak kurung hang yang terer memanah nih.

Robin Langkah Panjang: Nice ass.. Cepat lepaskan kami. Gua ada plan. Kita chaloo balik England, raja dah kiok, takde makna dah kita perang. Tapi kena senyap2, nanti askar len tau susah plak kita.

Dalam hutan kat France time on the way balik England.

John Si Budak Kecik: Weh! Ada orang kena ambush la kat depan. Tengok uniform macam JPJ. Shit, lesen aku da mati la.

Robin Langkah Panjang: Rilek, kita kasi JPJ makan panah je. Nah!! Hambik ko JPJ (sambil melepaskan busur masing2). Shit! Ada sorang terlepas (si celaka bernama Godfrey).

Kawan Robin: Eh, ni macam mahkota raja kita yang baru mati tadi je. Betul tak Robin?

Robin Langkah Panjang: A'ah la.. Jom bawak balik kasi kat mak dia. Pastu kasi pedang yang gua baru jumpak ni kat mamat bernama Sir Walter Knoxley. Haih, banyak betul kerja.. Bila la buleh rilek2 gi karok & strip club..

Pastu terjadi la beberapa event yang gua malas nak crita.

Putera John: Cilanat Godfrey!! Gua punya percaya kat dia, buleh pulak dia khianat. Haram jadah puki nak haram lancau betol!! Tak pasal2 gua kena perang ngan baron2 negara sendiri.

Robin Langkah Panjang: Oi John! Kalau lu nak berdamai, ubah polisi lu dulu. Judi time World Cup tak buleh, haramkan cepat. Pastu mansuhkan ISA. Harga rokok kasi turun sket. Bla bla bla bla...

Putera John: Okay, gua setuju. Tapi lu olang kena tulong gua perang ngan Perancis skang. Tak pat kot nak menang kalu tentera gua je turun.

Lepas menang perang ngan Perancis.

Putera John: Disebabkan time perang itu hari Robin nampak lagi hero dari gua, dia gua isytiharkan sebagai penjenayah besar punya (dengan nada seperti iklan mee Maggi). Setiap omputih di tanah inggeris ini wajib bunuh dia kalau terjumpa.

Robin Langkah Panjang: Whatever la dude. Yang penting, gua dapat bini cun.

*Habis sinopsis*

Itulah dia sinopsis keseluruhan cerita. Ada sikit gua tinggal, tak larat nak taip. Secara keseluruhan gua berpuas hati dengan cerita nih, bukannya typical Robin Hood yang pakai suar ketat macam nak masuk gimnastik. Teknik2 perang yang mantap, adegan memanah pon dah macam sniper dalam cerita Enemy at the Gates. Setting pon real gila2 babi, memang tip top!

Gua suka cara Ridley Scott olah cerita ni dengan menghubungkan watak Robin dengan Richard. Tak penah2 gua dengar Robin Hood masuk perang salib. Pastu lari pulak tuh, hampeh. Walaupon ramai gila pengkritik tak stuju dengan pendekatan ini, tapi gua suka. Robin Hood memang perlu diberi nafas baru seperti Batman dalam Batman Begins.

Macam biasa, bila Russel Crowe berlakon, watak tu akan jadi cool dan macho. Mutu lakonan tak payah la nak pertikaikan lagi, malas gua nak layan kalu ada orang nak pertikaikan jugak, lantak anda lah. Cate Blanchett pulak kira okay la. Bukan seperti lakonan terbaik dia seperti watak Katherine Hepburn dalam The Aviator, tapi masih susah lagi gua nak kepura2an dia tuh. Orang lain sekejap je gua buleh detect kepura2an mereka.

TAPI, ada jugak benda gua tak puas hati. Cerita Robin Hood akan lebih best jika lebih banyak twist diletakkan dalam jalan cerita. Walaupon ada jugak flash-back sikit2, perjalanan filem ni agak straight forward. Gua perlukan twist yang besar untuk trigger perasaan seronok dan puas dalam otak gua.

Watak Putera John yang dilakonkan oleh Oscar Isaac tu memang ntah apa2. Dah la muka tak Englishman langsung, macam Arab je muka. Dah tu, muka haram jadah punya bongkak. Memang tengok skali dah tau watak ni jahat.

Lagi satu, watak Godfrey lakonan Mark Strong senang sangat mati. Takde cabaran sangat kepada Russel Crowe selaku Robin van Persie, eh silap.. Robin Hood. Kalau wat watak dia memang hati kering, liat nak mati macam Travis Bickle tu mesti best.

Filem ini jugak kekurangan dari segi music theme dia. Kalau kita tengok filem2 seperti Braveheart, Titanic, Star Wars, Godfather, Taxi Driver dan Once Upon a Time in America, mereka suma ada music theme masing2 yang kita tak akan lupa. Theme Braveheart ngan Titanic gua paling ingat sebab sedih gila. Sepanjang cerita gua mencari lagu tema tapi tak jumpak. Suma lagu lain je dia main, takde yang konsisten.

Secara peribadinya, gua namakan filem ni sebagai Robin Hood: The Untold Story. Persetankan apa orang kata pasal mencemarkan imej typical Robin Hood, gua suka versi ini. Period.

nukmanometer: 84% (bila cerita Robin Hood Malaya aka Botak Chin nak kuar?)

6 xpuashati:

Anonymous said...

haaaa.. apsal ade orang cakap movie ni bosan?

aku tak tengok lagi. weekend ni baru mau tengok. russel crowwwwweee beb!

walaupun aku sebenarnye tak suke sangat gladiator. macam.. ermm. entah. tapi aku nak tengok movie ni!

din said...

gua ingat mmg btul2 robin hood terlibat dlm crusade...

nukman said...

J.Love: hmm..tu mmg aku xpaham.. rottentomatoes pon bg 40%++ je.. ntah apa2..

Din: hang hampir tertipu din, haha..

Zulfadli Zainal said...

ok, tak payah pegi tgk dah, dah tau cerita keseluruhan. haha.

Anonymous said...

eh gua dah tgk.

err boleh cakap tak merembes?

hey lu review persia sikit. gua nak tau lu cakap ape.

nukman said...

jap,skang tgh bz..nnt free gua update